28/03/2023
1259 Görüntülenme
Yazılım Mühendisliği mi Donanım Mühendisliği mi? Hangisini Seçmeli?
Yazılım Mühendisliği ve Donanım Mühendisliği genellikle birbiri ile karıştırılan iki alan olarak karşımıza çıkıyor. Dolayısıyla bu alanlarda kariyer yapmak isteyen kişiler, hangi alana yöneleceği konusunda ikilem yaşıyor olabilir. Bu yazımızda bu iki alanın farklılıklarından bahsedeceğiz. Yazımızın içeriği size Yazılım Mühendisliği ve Donanım Mühendisliği alanlarının farklılıkları ya da benzerlikleri konusunda fikir verecektir.
Teknolojinin gelişmesi ile birlikte, insan ihtiyaçları da artmaya başlayan bir süreçtir. Dolayısıyla bu ihtiyaçları giderecek yeni alanlar da ortaya çıkmaktadır. Üniversitelerdeki yeni bölümler, yeni meslek dalları hep bu ihtiyaçlara çözüm üretmek için var olmuştur. Yazılım Mühendisliği ve Donanım Mühendisliği de bu alanlardan yalnızca birkaçıdır.
Yazılım Mühendisliği Nedir?
Yazılım Mühendisliği, bir dizi mühendislik ilkesine ve en iyi uygulamalara bağlı kalarak gerçek dünya sorunlarını çözmek için bilgisayar uygulamalarını geliştirme, test etme ve dağıtma sürecidir. Yazılım Mühendisliği alanı, yapısal test ve mühendis sertifikası güvencesinin yanı sıra kalite, zaman ve bütçe verimliliğini artırma hedefi ile yazılım geliştirmeye disiplinli ve organize bir yaklaşım uygular.
Terimin orijinal kullanımı belirsiz olsa da, ilk Yazılım Mühendisliği konferansı 1968'de NATO tarafından düzenlendi. Konferans, yazılım geliştirmedeki tutarsızlık ve güvenilmezliğin yanı sıra daha iyi kalite güvencesi ( QA ) ve güvenilirlik ihtiyacını ele aldı. Konferans, fiziksel dünya mühendisliğinin sistematik yaklaşımının, bu hedefler göz önünde bulundurularak geliştirilmesinde yazılım uygulanması gerektiği konusunda hemfikir olan uluslararası uzmanları bir araya getirmiştir.
Yazılım Mühendisliği Kod Yazmaktan Daha Fazlasıdır
Bir yazılım mühendisi genellikle birçok kodlama projesini yönetiyor olsa da, Yazılım Mühendisliği alanı, yazılım için kod yazmaktan daha fazlasını gerektirir. Gerçekte Yazılım Mühendisliği, bütçe planlamadan analiz, tasarım, geliştirme, yazılım testi , entegrasyon, kalite ve yazılım geliştirme yaşam döngüsünün ( SDLC ) her aşamasını kapsar.
Çoğu Yazılım Mühendisliği görevi aşağıdaki üç kategoriye ayrılabilir:
- Operasyonel Yazılım Mühendisliği: Yazılımın bir bilgisayar sistemi içinde nasıl çalışacağına ilişkin tüm kararları ve görevleri içerir. Bu, yazılım bütçesiyle ilgili her şeyi, ekiplerin ve kullanıcıların yazılımla etkileşim biçimini, kusurlu ve güncelliğini yitirmiş yazılımlarla ilişkili olan riskleri içerebilir.
- Geçiş Yazılım Mühendisliği: Bu tür mühendislik, yazılımın uyarlanabilirliği ve ölçeklenebilirliği ile ilgili görevleri gerektirir.
- Yazılım Mühendisliği Bakımı: Önceki bir geliştirme döngüsü sırasında göz ardı edilmiş olabilecek çevresel değişiklikleri, yeni teknolojileri, hataları ve risk faktörlerini hesaba katmak için mevcut yazılımın geliştirilmesi ve hatalarının ayıklanmasıyla bağlantılı faaliyetleri içerir. Zamanla, belirli yazılımların bakımı kademeli olarak azaltıldığı için kullanımdan kaldırma devreye girer.
Bir yazılım mühendisinin sorumlulukları ve rolleri, pozisyonlarına göre değişebilir. Tipik olarak, aşağıdaki günlük görevler bu role dahil edilir:
- Yazılım sistemlerinin tasarımı ve yönetimi
- Yeni yazılım uygulamalarının test edilmesi ve değerlendirilmesi
- Kod yazma ve değerlendirmeler
- Yazılımın hızını ve ölçeklenebilirliğini optimize etme
- Müşteriler, mühendisler, güvenlik uzmanları ve ilgili diğer taraflarla istişare
- Dahili müşterilere ve paydaşlara yeni özellikler sunmak
Donanım Mühendisliği Nedir?
Donanım Mühendisliği, bilgisayar sistemlerini ve bilgisayar sistemleriyle ilgili çeşitli fiziksel bileşenleri tasarlama, geliştirme, test etme ve üretme sürecidir. Teknolojinin ortaya çıkışı ve Ar-Ge'deki ilerlemelerle, Donanım Mühendisliği alanının kapsamı, bilgisayar dışı cihazlarda gömülü yazılım mühendisliğini mümkün kılan donanım cihazlarını içerecek şekilde genişletildi.
Gömülü sistemlerde Donanım Mühendisliği, sensörler, işlemciler gibi elektronikle ilgili tüm donanımların tasarım ve geliştirme sürecini içerir. Donanım Mühendisliği alanının kapsamı, yalnızca bilgisayar veya gömülü sistemlerin tasarlanması ve geliştirilmesiyle değil, aynı zamanda tüm iş sisteminin işleyişi için çeşitli cihazları entegre etmekle ilgilidir.
Bir Donanım Mühendisli Ne İş Yapar?
Donanım mühendisi, tasarımdan bakıma kadar çeşitli aşamalarda donanımla çalışan bir profesyoneldir. Donanım mühendisi devreler, bileşenler ve entegre devreler gibi şeylerle nasıl çalışılacağını bilmelidir. Rolü, günümüzün son derece sanallaştırılmış bilgi işlem dünyasında kendine özgüdür: Donanım mühendisi, sunuculardan RAID'e veya depolama ortamına, PLC'lerden yönlendirme donanımına bir BT sisteminin fiziksel bileşimlerinden sorumludur.
Donanım mühendisinin rolü zamanla değişmektedir. Tasarım sürecinin çoğu yazılım sistemlerine kaydıkça, donanım mühendisleri nasıl verimli bir şekilde inşa edileceğine ve fiziksel donanım sistemleriyle veri işlemenin nasıl destekleneceğine odaklanır. Örneğin, modern bir donanım mühendisi, fiziksel sistemleri kontrol etmek için bir veri merkezinde dolaşmak için çok zaman harcayabilir, çünkü yazılım mühendisleri ve yapay zeka çalışanları, bu fiziksel veri merkezinde meydana gelen son derece karmaşık faaliyetlerin tümünü yönetir.
Yazılım Mühendisliği ve Donanım Mühendisliği Arasındaki Farklar
Donanım ve Yazılım Mühendisliği, bilgisayarlarla çalışmayı içeren iki önemli bilgi teknolojisi (BT) alanıdır. Donanım Mühendisliği bilgisayar donanım bileşenlerine odaklanırken, Yazılım Mühendisliği programlara ve uygulamalara odaklanır. Bu iki alan arasındaki farkı anlamak, gelecekteki kariyerinizde hangisini uygulamak istediğinizi belirlemenize yardımcı olabilir.
Donanım ve Yazılım Mühendisliği, işletim sistemlerini tasarlamak, sürdürmek ve geliştirmek için bilgisayarlarla yakın çalışmayı içerir. Bu benzerliğe rağmen, iki alanın aşağıdakiler gibi önemli farklılıkları vardır:
İşin Kapsamı: Donanım ve Yazılım Mühendisliği alanının iş görevleri, kapsamlı bilgisayar bilgisi ve deneyimi gerektirir, ancak iş kapsamları büyük ölçüde farklılık gösterir. Örneğin, bir video oyunu oynatıcısını düşünün. Donanım Mühendisliği oyunların komutları için bilgisayarların grafik işlem birimi ve merkezi işlem birimi gibi fiziksel ekipmanları sağlar. Yazılım Mühendisliği oyunların oynanabilmesi için ihtiyaç duyulan bir uygulamanın kodu gibi bileşenleri sağlar.
Yetenekler: Donanım ve yazılım mühendislerinin her ikisi de kendi alanlarında güçlü problem çözme, eleştirel düşünme ve operasyon analizi becerilerine ihtiyaç duyar. Bu benzerliklere rağmen, her alan başarılı olmak için belirli beceri setleri gerektirir. Örneğin, donanım mühendislerinin matematik, fizik ve mekanik ilkeleri bilmesi gerekir. Yazılım mühendisliğinde çalışanlar, kodlama dillerini ve görsel tasarımı bilmekten yararlanabilirler. Ayrıca, işleri kullanıcı dostu programlar oluşturmak olduğundan, güçlü müşteri hizmetleri ve empati becerilerine sahip olma eğilimindedirler.
Donanım ve Yazılım Mühendisliği alanları yukarıda bahsettiğimiz şekillerde farklılık gösterir. Kariyerinizde ne yapmak isteyeceğinizi belirlediğiniz sürece hangisine yöneleceğinizi daha rahat bulabilirsiniz.