14/10/2024
12428 Görüntülenme
Uluslararası Bakalorya (International Baccalaureate (IB)) ya da önceden bilinen adıyla International Baccalaureate Organization (IBO) – Uluslararası Bakalorya Örgütü, Merkezi İsviçre, Cenevre’de bulunan, 1968 yılında kurulmuş, kâr amacı gütmeyen bir vakıftır. Kuruluş amacı aslen aileleri sürekli şehir ve ülke değiştiren lise öğrencilerinin ortak bir müfredat ile eğitimlerine devam edebilmesini sağlamak olan ve geçtiğimiz 50 yıl içerisinde misyonu, duyarlı, bilinçli, hoşgörülü, sorgulayan, özgüveni yüksek ve yaşam boyu öğrenme ilkesini benimsemiş bireyler yetiştirmeye evrilen International Baccalaureate (IB), günümüzde 159 ülke ve 5.400’den fazla okulda, yaklaşık 2 milyon öğrencinin katıldığı uluslararası bir eğitim programı hâline gelmiştir.
International Baccalaureate (IB) kapsamında sunulan öğretim programının odak noktasında 3 ila 19 yaş aralığında bulunan öğrenciler yer almaktadır. International Baccalaureate (IB), ilgili öğretim programlarının etkin bir şekilde uygulanmasını sağlamak ve öğrencilerin performansını nitelikli bir değerlendirmeye tabi tutabilmek amacıyla hükümetler, uluslararası kuruluşlar ile iş birliği içinde çalışmaktadır. Bu program kapsamında öğrenim gören öğrencileri okul hayatlarında ve sonrasındaki yaşamlarında başarılı olmaları için hazırlayan International Baccalaureate (IB) Eğitim Programı, akademik açıdan zorlu ancak dengeli bir programdır. Dünyanın önde gelen eğitim ve öğretim kurumlarının saygısını kazanan ve takdirini toplayan International Baccalaureate (IB) Eğitim Programı, öğrencilerin entelektüel, sosyal ve duygusal gelişimini destekleyecek şekilde tasarlanmıştır. International Baccalaureate (IB) Eğitim Programı, esas itibarıyla, dört bölümden meydana gelmektedir.
3 ile 12 yaş aralığında bulunan öğrencilere yönelik International Baccalaureate (IB) İlkokul Programı (PYP), genç öğrencileri yaşam boyu sürecek bir öğrenme yolculuğunda, insanlığa ve doğaya saygı duyan, düşünceli, umursayan, ilgi duyan, aktif bireyler olarak yetiştirmeyi amaçlamaktadır. Genç öğrencilerin kişisel gelişim altyapısını ve ilerleyen yıllardaki eğitiminin temelini oluşturan bu programa, 3 ila 12 yaş aralığında bulunan her öğrencinin katılması mümkün olup, bu programa katılan öğrencilerin yaklaşık %60’ı ortaokul ve lise öğrenimleri sırasında, programa katılmayan öğrencilere göre daha yüksek bir not ortalamasına sahip olmaktadırlar.
PYP Programının devamı niteliğinde olan, 11 ve 16 yaş aralığında bulunan öğrencilere yönelik International Baccalaureate (IB) Ortaokul Programı (MYP), öğrencileri okul hayatlarında gerçekleştirdikleri çalışmalar ile gerçek yaşam arasında nesnel ilişkiler kurmaya teşvik eden, zorlu bir eğitim programıdır. 5 yıllık bir program olan ve 11 ila 16 yaş aralığında ilkokul eğitimini tamamlamış her öğrencinin katılabileceği International Baccalaureate (IB) Ortaokul Programı (MYP), programa dahil olan öğrenciler için kapsamlı ve dengeli bir eğitim sağlayan sekiz ders grubundan meydana gelmektedir.
International Baccalaureate (IB) Diploma Programı (DP), lise eğitimin son 2 yılında öğrenim gören, 16 ila 19 yaş aralığındaki öğrenciler için tasarlanmış, müfredat bakımından kapsamı geniş ve öğrencilerin yoğun çaba sarf etmesini gerektiren akademik bir programdır. International Baccalaureate (IB) Diploma Programı (DP) bilgi dağarcığı geniş, fiziksel, entelektüel, duygusal ve etik yönleri gelişmiş öğrenciler yetiştirmeyi amaçlamaktadır.
International Baccalaureate (IB) eğitim programı kapsamında sunulan dersleri alan lise öğrencileri, yine program kapsamında yapılan sınavlardan yüksek puan aldıktan sonra, eğitim aldıkları lise tarafından verilen diplomaya ek olarak, uluslararası alanda geçerliliği ve tanınırlığı olan International Baccalaureate (IB) Diplomasını almaya hak kazanmaktadır. Türkiye’de International Baccalaureate (IB) Eğitim Programını veren okullardan mezun olan öğrencilerin yaklaşık %40’ı öğrenim hayatlarını yurtdışındaki üniversitelerde sürdürmektedir.
International Baccalaureate (IB) Diploma Programı (DP), programa dahil olan öğrencilere en az iki dil eğitimi vererek, öğrencilerin kendi kültürlerinin yanı sıra, etkileşimde oldukları diğer tüm kültürlere ilişkin anlayışlarını geliştirmelerini sağlamaktadır. Öğrencilerin geleneksel akademik disiplinler ile bağlantıları kurmalarını ve program müfredatı kapsamında sunulan bilgi kuramı (Theory of Knowledge, ToK) dersi sayesinde bilginin doğasını keşfetmelerini amaç edinmiş olan bu program, öğrencilerin ilgi duydukları alana dair kapsamlı araştırmalar yapmalarına imkân vererek, öğrencilerin yaratıcılık ve davranım gelişimlerini destekleyecek şekilde tasarlanmıştır.
Hızla gelişen ve küreselleşen dünyaya etkin bir şekilde adapte olabilecek öğrenciler yetiştiren International Baccalaureate (IB) Diploma Programı (DP) esas itibarıyla 6 ders grubundan ve “DP Core” olarak adlandırılan bir grup unsurdan ve Genişletilmiş Essay'den meydana gelmektedir. International Baccalaureate (IB) eğitim programı, esas itibarıyla, aşağıdaki tablolarda belirtilen unsur ve ders gruplarından oluşmaktadır.
Bilgi Kuramı (Theory of Knowledge |
Extended Essay (EE) |
Creativity, Activity, and Service (CAS) |
Öğrenciler bilginin doğasını düşünmeye teşvik edilir. |
4.000 sözcükten oluşan bir kompozisyon ile tamamlanan, bağımsız bir araştırma projesidir. |
Öğrencilerin müfredat dışı faaliyetlere katılması teşvik edilir. |
Yukarıdaki tabloda da belirtildiği üzere, International Baccalaureate (IB) Diploma Programının (DP) temel grup derslerinden biri Bilgi Kuramıdır (Theory of Knowledge, ToK). Kültür, uygarlık, dil ve felsefe gibi ana konulardan meydana gelen Bilgi Kuramı, farklı akademik disiplinleri bir araya getiren öğrenim programına kapsamlı bir yaklaşım getirmektedir. Programın öğrencilerini eleştirel düşünmeye teşvik eden Bilgi Kuramı, öğrencilerin bilginin doğasını anlamasını ve bir konsept olarak bilginin ne olduğuna ilişkin anlayışlarını daha derin bir boyuta taşımalarını sağlar.
Yine yukarıda belirtilen tabloda görülebildiği üzere, International Baccalaureate (IB) Diploma Programı (DP), öğrencilerin akademik çalışmalar gerçekleştirdiği derslerin yanı sıra birtakım faaliyetlere katılmasını gerektirmektedir. International Baccalaureate (IB) Eğitim Programının doğası ve misyonu gereği, söz konusu olan bu faaliyetlerin bir kısmı yerel ve uluslararası topluma hizmet içermektedir. Bahsedilen bu faaliyetler, yukarıdaki tabloda da gösterildiği üzere, CAS, yani Creativity (Yaratıcılık), Activity (Aktivite), Service (Hizmet) olarak adlandırılmaktadır. Bu unsurların içerikleri şu şekilde özetlenebilir;
CAS’i meydana getiren bu üç eğitim bölümü, görgül öğrenme ile öğrencilerin kişisel ve sosyal gelişimlerini desteklemekte ve öğrencilerin, birer birey olarak, kendilerini keşfetmelerine imkân sağlamaktadır. CAS, programa dahil olan öğrencilere, kendi kararlarını verebilme ve diğer bireyler ile işbirliği yapabilme fırsatı sunarken, öğrencilerin elde ettikleri başarılardan ve gerçekleştirdikleri işlerden keyif duyma algısını geliştirir. Diğer yandan, CAS, International Baccalaureate (IB) Diploma Programının (DP) öğrenciler üzerinde oluşturduğu akademik yüke karşı önemli bir dengeleme aracıdır.
International Baccalaureate (IB) Diploma Programı (DP) kapsamında okutulan ders grupları aşağıdaki tabloda belirtildiği gibidir.
Ders Grupları
Dil ve Edebiyat Çalışmaları |
Dil Öğrenimi |
Bireyler ve Toplumlar
|
Örn.: Edebiyat, Dil ve Edebiyat, Edebiyat ve Gösteri
|
Yeni başlayanlar için dersler |
Örn.: İşletme, Ekonomi, Coğrafya, Tarih, Küresel Siyaset, Felsefe, Psikoloji, Küresel Toplumda Bilgi Teknolojileri, Antropoloji ve Dünya Dinleri |
Fen Bilimleri |
Matematik |
Sanatsal Dersler |
Örn.: Biyoloji, Bilgisayar Bilimi, Kimya, Tasarım Teknolojileri, Fizik, Spor, Egzersiz ve Sağlık Bilimleri |
Temel matematiksel kavramları hâlihazırda bilen ve basit matematik tekniklerini doğru uygulayabilmek için gerekli becerilere sahip öğrencilere hitap etmektedir.
|
Örn.: Dans, Müzik, Film, Tiyatro ve Görsel Sanatlar |
Esas itibarıyla altı ders grubundan meydana gelen International Baccalaureate (IB) Öğretim Programında:
International Baccalaureate (IB) Kariyer Programı (CP), International Baccalaureate (IB) Eğitim Programı kapsamında sunulan derslerin, kariyere yönelik eğitim alan öğrencilerin gereksinimleri doğrultusunda tasarlandığı, 16 ila 19 yaş aralığında bulunan öğrencilere yönelik bir eğitim programıdır. International Baccalaureate (IB) Kariyer Programı (CP), uygulamalı bilgi, eleştirel düşünme, iletişim ve kültürler arası etkileşim alanlarında yaşam boyu faydalanabilecek beceriler kazanırken, eğitim faaliyetlerini kariyerlerine yönelik olarak gerçekleştirmek isteyen öğrencilere özel geliştirilmiş bir programdır.
International Baccalaureate (IB) Eğitim Programı, öğrencilerin aldığı final puanlarının dahili ve harici değerlendirmelere tabi tutulması ile diğer programlardan farklılaşmaktadır. Raporlar, makaleler ve sunumlar gibi uzun dönemli projeler genellikle dahili değerlendirmeler kapsamındadır. Bu dahili değerlendirmeler, çoğu zaman ilgili dersin nihai International Baccalaureate (IB) notunun yüzde 15’i ila 25’i arasında bulunmakta olup, notlandırmalar öğretmenler tarafından yapılmaktadır. International Baccalaureate (IB) Eğitim Programı uygulayan bir okul, müteakip süreçte, rastgele seçilmiş bir öğrencinin değerlendirme ve çalışmalarını düzenleme amacıyla bir merkeze iletmektedir. Bu sürecin başlıca amacı, okulun adil ve tarafsız bir değerlendirme ve notlandırma gerçekleştirdiğini netleştirmektir.
International Baccalaureate (IB) Eğitim Programı kapsamında yapılan diğer değerlendirmeler ise dışarıdan yürütülmektedir. Söz konusu olan bu değerlendirmeler, çoğunlukla final sınavları şeklinde ve kümülatif olarak gerçekleştirilmektedir. Bir başka deyişle, tüm dersler ikinci öğretim yılının sonunda yapılan tek bir sınav ile değerlendirilmektedir. Bu durum, öğrencilerin iki yıllık çalışmalarının yalnızca tek bir sınav üzerinden değerlendirilmesini gerektirdiği için öğrenciler üzerinde fazladan baskı oluşturabilmektedir.
International Baccalaureate (IB) Eğitim Programında her bir akademik ders, 7 puanlık bir not baremi üzerinden değerlendirilmektedir. Alınabilecek en yüksek not 7 olup, ölçmeye tabi olan diğer ögeler ise A-E harf not baremi üzerinden değerlendirilmektedir. CAS, International Baccalaureate (IB) eğitim programının geçme/kalma ile değerlendirilen bir gereksinimlerinden biridir.
Öğrenciler, International Baccalaureate (IB) Eğitim Programının sonunda 45 puan üzerinden bir not almaktadır. Bu 45 puanın 42’si akademik derslerden gelirken, Bilgi Kuramı (Theory of Knowledge (ToK)) ve EE (Extended Essay) puanlarının kombinasyonuna göre 1 ile 3 arasında olacak şekilde verilen bir diğer not, puanın geri kalanını oluşturmakta ve böylelikle elde edilebilecek olan toplam puan 45’e ulaşmaktadır.
International Baccalaureate (IB) Eğitim Programı, öğrencilerine yüksek öğrenime geçiş, üniversite hayatı ve sonrası için pek çok avantaj sağlamaktadır. 100’den fazla ülkede 5.000’den fazla üniversite tarafından tanınan International Baccalaureate (IB) Eğitim Programı, International Baccalaureate (IB) Diplomasına sahip olan öğrencilere üniversite başvurularında öncelik kazandırmaktadır. Öte yandan, programın öğrencilerine, International Baccalaureate (IB) Eğitim Programı kapsamında aldıkları notlara göre değişen başarı ve yüksek başarı burs programlarının yolu açılırken, yatay geçiş hakkı ve üniversitede okutulan birtakım derslerden muaf olma hakkı da verilmektedir.
1. Küresel Tanınırlık
International Baccalaureate (IB) Eğitim Programı dünya çapında bilinen tüm üniversiteler tarafından tanınmaktadır. Bu eğitim programı, programa tabi olan öğrencileri dünya vatandaşı olma yolunda hazırlamakta ve başvurularına ayrı bir değer katmaktadır.
2. Üniversite Hazırlığı
International Baccalaureate (IB) Eğitim Programı bir anlamda “üniversite hazırlık programıdır.” Programın içeriği, öğrencileri yüksek öğrenim seviyesinde başarıya hazırlayacak olan becerileri, altyapıyı ve öğrenme tekniklerini öğretmektedir.
Öğrenciler, iki yılın sonunda, akademik rapor ve makale yazımı, kaynak alıntılama ve bağımsız araştırma yönetimi gibi temel becerileri elde etmiş olmaktadır. Daha geniş bir çerçeveden bakılacak olursa, International Baccalaureate (IB) Eğitim Programı’nın yoğun çalışma temposu, esasen öğrencileri zaman yönetimi ve kapsamlı araştırma yürütme becerileri bakımından ileri seviyelere taşımayı hedeflenmektedir.
International Baccalaureate (IB) Eğitim Programı, öğrencilerin farklı konseptler, fikirler ve insanlar ile tanıştığı üniversite ortamı için gerekli olan eleştirel düşünme becerisi üzerinde durmaktadır.
3. Çok Yönlü Eğitim
International Baccalaureate (IB) Eğitim Programının hedeflerinden biri çok yönlü öğrenciler yetiştirmektir. Bu doğrultuda, öğretim programı kapsamında öğrencilerin seçip okuyabilecekleri geniş bir ders çeşitliliği bulunmaktadır. Bu çeşitlilik, öğrencilerin adapte olabilme yetisini, karakterlerinin gücünü ve kendilerini zorlayabilme niteliklerini yansıtan seçenekler içermektedir. International Baccalaureate (IB) Eğitim Programında, öğrenciler bazı dersleri daha yüksek seviyede (High Level – 240 Saatlik Öğrenim); bazı dersleri ise standart seviyede (Standard Level – 150 Saatlik Öğrenim) almaktadır. Öğrencilerin, hangi dersi hangi seviyede alacağı, program süresince alınacak kritik bir kararlardan biridir ve öğrencilerin üniversitede okuyacağı bölüme göre belirlenmelidir.
4. Kişisel Gelişim
International Baccalaureate (IB) Eğitim Programında yalnızca bir öğrenci olarak değil, aynı zamanda bir birey olarak gelişim hedeflenmektedir. Bu hedefe hizmet eden CAS aktiviteleri ise sınıf dışında öğrencileri çeşitli faaliyetler ile buluşturarak, duygusal ve sosyal gelişimi güçlendirmeyi hedeflemekte ve öğrencilerin empati kurma ve ekip çalışmasına dahil olma gibi daha sosyal becerilerini geliştirmelerine olanak sağlamaktadır.
Türkiye'de IB diploması veren birçok okul bulunmaktadır. Türkiye'de IB diploması veren okullar, genellikle özel okullar ve uluslararası okullar arasında bulunabilir. Bu okullar, öğrencilere uluslararası bir eğitim sunmayı amaçlar ve IB programı ile öğrencileri akademik, kişisel ve toplumsal açıdan zenginleştirmeyi hedeflerler. Bu okullardan birkaçı aşağıdaki gibidir:
Uluslararası Bakalorya Diploması (IB) programının ücretleri ülke, okul ve program seçeneklerine göre farklılık gösterebilir. Ücretler, öğrencinin katıldığı okulun türüne, coğrafi konumuna ve IB programının hangi seviyesine (Primary Years Programme, Middle Years Programme, Diploma Programme) dahil olunduğuna göre değişkenlik gösterebilir. Genel olarak, IB programının katılımı ücretli bir süreçtir. Öğrenciler ve aileleri, öğrenim materyalleri, sınav ücretleri, öğretmenlerin eğitimi ve sertifikasyonu, özel program etkinlikleri gibi maliyetleri karşılamak zorunda olabilirler. Ayrıca, IB programına katıldığınız okulun türü de fiyatları etkileyebilir. Örneğin, özel uluslararası okullarda IB programı genellikle daha yüksek ücretlerle sunulabilir.
IB programı ücretleri, her yıl güncellenebileceğinden ve ülkelere göre değişebileceğinden, net bir miktar vermek zordur. Başvurmayı düşündüğünüz okulun web sitesi veya iletişim kanalları, program ücretleri ve burs imkanları hakkında güncel bilgi sağlayabilir. IB programına başvururken, programın maliyetlerini ve ödeme koşullarını dikkate almanız önemlidir.
IBO tarafından belirlenen IB program ücretlerini genel olarak şu şekilde sıralayabiliriz:
Yurt dışı eğitimi ve yurt dışında kariyer süreçlerinde hem aileler hem de öğrenciler doğru adımı atmak konusunda endişeli olabilir. Öğrencilerin bu süreçte ilgi duyduğu meslek, ülke ve yaşam koşullarının belirlenmesi her şeyden önce bu süreci şekillendirmenin ilk basamağıdır diyebiliriz. Her bireyin hedefleri ve ihtiyaçları farklıdır. Sizin için en uygun yurt dışı eğitim ve kariyer yolunu belirlemek için size özel bir danışmanlık sağlamaktayız. Alanında uzman eğitim danışmanlarımız ile görüşerek aklınıza takılan herhangi bir konu hakkında görüşebilir ve ileriye yönelik doğru adımları atma sürecini ilgi alanınız ve yetenekleriniz çerçevesinde oluşturabilirsiniz. Ayrıca sitemize üye olarak ücretsiz bir şekilde site içi özelliklerden faydalanabilir ve herhangi bir önemli duyuruda öncelikli öğrenme şansına sahip olabilirsiniz. Yıllar içinde oluşturduğumuz uluslararası işbirlikleri ve bağlantılarımız sayesinde, dünya genelindeki en prestijli üniversitelere ve kariyer fırsatlarına erişim sağlayabilirsiniz.
Uluslararası Bakalorya International Baccalaureate (IB) Hakkında Sıkça Sorulan Sorular
Dünyanın en iyi üniversitelerinde eğitim almak ister misiniz? Bizimle iletişime geçebilirsiniz!
Dünyanın En İyi Üniversiteleri
Popüler Üniversiteler
Bu bölümlere de
göz atmalısın!
Belki de aradığın burada. Aşağıdaki bölümlerde eğitim veren üniversiteleri keşfet. Onlarca fakülte ve yüzlerce alt program arasından sana en uygun olanını seçip tüm bilgilere ulaşabilirsin.
Yurtdışında Eğitim Alabileceğiniz Ülkeler
Onlar başardı, sıra sende!
Dünyanın en prestijli okullarından kabul ve burs almış öğrencilerimizin başarı hikayalerini onlardan dinle.